ماشین الات

این وبلاگ درباره کشاورزی و بیشتر ماشین الات کشاورزی و مکانیک است

ماشین الات

این وبلاگ درباره کشاورزی و بیشتر ماشین الات کشاورزی و مکانیک است

شمع ماشین

شمع ماشین چه کاری را انجام می دهد
اولین عمل موثر شمع ماشین ، آتش زدن مخلوط هوا و سوخت در احتراق داخلی موتور است. شمع ماشین باید پالس الکتریکی با ولتاژ بالا را همراه با ٢٥٠٠٠ ولت بصورت مکرر به داخل محفظه احتراق موتور انتقال دهد. الکترودهای با دوام را از بین آنهایی که جریان الکتریکی را می توانند قوس داده یا جرقه بزنند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر را محترق ، پیش بینی و تهیه کنند. تحت شرایط فشار و حرارت شدید آماده اند تا میلیونها بار جرقه بزنند. میزان عملکرد شمع ماشین همزمان با افزایش توان خروجی خودرو ، سخت تر و شدید تر می شود.



ساختار شمع :
شمع‌ها بطور کلی از چندین بخش تشکیل شده‌اند: بخش فلزی، عایق چینی، الکترودها ، واشرها، مهره سرشمع و پودرهوا بند

- بخش فلزی یا بدنه:
هر شمع دارای یک بخش فلزی است. بالای این قسمت فلزی به شکل شش گوش است تا شمع به طور محکم در جا خود نصب شود. قسمت پایین این بخش رزوه شده به روی سر سیلندر پیچیده می‌شود. یک الکترود منفی از قسمت پایینی بخش بیرون آمده است. یک واشر نسوز در زیر رزوه‌ها قرار دارد که در مقابل لبه بیرون آمده جای گرفته است. در محل قرار گرفتن شمع در سر سیلندر موتور واشر مسی با ترکیبی از مس و آزبست با مقطع یو شکل (U) قرار گرفته تا از نشت گاز در اتاقک احتراق به خارج جلوگیری شود. در ضمن محل نصب بعضی از شمع‌ها به شکل اوریب بوده و به خوبی آب بندی می‌شود. بیشتر شمهای امروزی دارای پیچی به قطر ١٤ میلیمتر می باشد. هر چند بعضی از شمع ها دارای ١٨ میلیمتر قطر و بعضی دیگر قطرشان ١٠ میلیمتر است. معمولاً رزوه ها با گام ٢\١ یا ٥ \١ میلیمتری می باشند که طبق مشخصات پیچ پایه شمع ها عبارتست از ٢٥\١ گاهی هم پیچ های قطورتر از ١٤ برای موتورهای دو زمانه و قطر کمتر برای موتور سیکلتها ساخته می شود . پایه شمع وقتی در سر سیلندر قرار گرفت باید با اطاق احتراق تراز باشد. چنانچه کوتاه تر انتخاب شود موجب جرم گیری شده و اگر بلندتر باشد قشمت بیرون زده داغ می ماند و در هر دو صورت ایجاد خودسوزی می کند.
- عایق شمع :
عایق شمع از جنس نوعی سرامیک است که در حرارت، فشار و ولتاژ بالا بسیار مقاوم است. این عایق طوری قرار داده شده که از پوسته صدفی بیرونی به وسیله یک واشر نسوز داخلی و ترکیبات اب بندی کننده کاملا جدا است. این عایق علاوه بر این که الکترود مرکزی را نگه می‌دارد به منزله یک محافظ برای الکترود نیز هست و جریان الکتریسیته مجبور است فقط از داخل الکترود بگذرد. عایق باید در مقابل حرارت زیاد، خنک شدن و لرزش مقاومت داشته باشد قسمت بالایی عایق که در معرض گرد و خاک است باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا از هدر رفتن الکتریسته جلوگیری شود. در بعضی از انواع شمع‌ها، عایق‌های پشته‌ای وجود دارند که گاه گاه می‌توان از طریق این پشته گثافت‌های جمع شده را دور انداخت.
- الکترودها :
شمع دارای دو الکترود میانی (مثبت) و کناری (منفی) است که به بدنه آن متصل هستند الکترود میانی در وسط عایق سرامیکی قرار گرفته و در مقابل فشار زیاد تا ٤٠ اتمسفر و حرارت بالا تا ٢٠٠٠ درجه سانتیگراد مقاوم است. الکترود کناری به پوسته فلزی چسبیده و با الکترود میانی فاصله هوائی دارد که فاصله دهانه شمع نامیده می‌شود. فاصله بین دهانه دو الکترود شمع، نخستین عامل جرقه زنی است. این فاصله باید مطابق خصوصیات موتور باشد. اگر فاصله دو الکترود خیلی کم باشد، جرقه ضعیف شده و موجب بد کار کردن و روشن نشدن موتور می‌شود.

اگر فاصله دو الکترود خیلی زیاد باشد، موتور در دورهای کم خوب کار خواهد اما در دورهای زیاد یا داشتن بار، به کوئل فشار زیادی می‌آید و موجب روشن نشدن و یا بد کارکردن موتور می‌شود. سطح الکترودها در قسمتی که روبروی هم قرار می‌گیرند باید کاملا موازی و به شکل چهار گوش باشند، به این طریق جهش جرقه از دهانة شمع راحت تر صورت می‌گیرد.
الکترود میانی شمع‌های جدید دو تکه بوده و وایر شمع به قسمت بالای آن وصل شده و قسمت پایینی تا داخل اتاقک احتراق ادامه پیدا می‌کند. در بعضی از مقاومت ١٠٠٠ اهم قرار داده شده است. این مقاومت پارازیت‌های رادیو و تلویزیون را گرفته و همچنین عمر شمع را افزایش می‌دهد. جنس الکتروها از فلز دیرگدازی مانند آلیاژ نیکل د و یا آلیاژ آهن و کروم است که هم هادی جریان الکتریسیته خوبی بوده و نیز در مقابل حرارت زیاد مقاومت می‌کند.


عملکرد شمع :
شمع‌ها دارای دو قسمت هادی یا الکترود می‌باشند. یک الکترود به سیم درب دلکو و دیگری به بدنه سر دیگر هریک از الکترودها در شمع و به فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. موجی از ولتاژ قوی سبب القای اتصال دارد. جریان الکتریکی از کوئل به داخل درب دلکو گردیده و از آنجا از طریق وایرها به یکی از الکترودهای شمع می‌رسد. سپس این جریان از شکاف و فاصله بین دو الکترود انتهای شمع جستن کرده و به طرف الکترود دیگر و بدنه می‌رود و به این ترتیب ضمن جهش جریان برق از شکاف و فاصلة بین الکترودهای شمع، مدار کامل شده و عبور جریان برق همچنان ادامه می‌یابد.
کامل کردن مدار برق یکی از کارهای مهم سیم پیچ ثانویه است. حقیقت مهم دیگر آنست که وقتی که جریان الکتریسیته از شکاف و فاصلة بین دو الکترود انتهای شمع ‌میگذرد، یک جرقه ایجاد می‌شود و این آخرین کاری است که مدار جرقه زنی انجام می‌دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد